Doel
Het ontwikkelen, inrichten en behouden van een goed geordende, aantrekkelijke en veilige leefomgeving voor inwoners, bedrijven en toeristen, waarbij we rekening houden met duurzaamheid, klimaatadaptatie, vergrijzing, vereenzaming, toegankelijkheid, (langer) zelfstandig wonen en biodiversiteit.
Reguliere activiteiten
Omgevingswet
- Integrale benadering van de leefomgeving
- Meer inzicht en overzicht in het omgevingsrecht
- Vergroten van de lokale afwegingsruimte
- Verbeteren van de dienstverlening
Ruimtelijke ontwikkeling
- Pretoets nieuwe initiatieven
- Planbegeleiding
- Stedenbouwkundige kaderstelling
- Gebiedsontwikkeling
- Privaatrechtelijke overeenkomsten
- Centrumontwikkeling (Oosterbeek, Doorwerth)
Specifieke activiteiten 2021
Implementatie Omgevingswet
Hoewel de inwerkingtreding van de Omgevingswet is uitgesteld naar 1 januari 2022 hebben we de werkzaamheden die reeds in gang waren gezet in 2020, in 2020 doorgezet.
Voor 2021 verwachten wij de volgende deelprojecten (naast het omgevingsplan, zie hierboven):
- Omgevingsvisie
- De juridische opdracht
- Anders werken
- DSO (ICT-opgave)
Omgevingsvisie
Eind 2020 is het participatietraject grotendeels doorlopen en is er een start gemaakt met de concept visie. In 2021 werken we hard aan het opstellen van de definitieve visie zodat deze medio 2021 kan worden vastgesteld.
In 2020 is er intensief samengewerkt met de RTA/klankbordgroep. Graag zetten wij deze samenwerking tot het einde van het project door.
Uitgangspunten voor de uiteindelijke visie zijn:
- We stellen de omgevingsvisie op door het samenvoegen van het huidige deelbeleid van de gemeente tot een overkoepelende visie.
- We maken de omgevingsvisie zo toegankelijk en compact mogelijk.
- We doen één verbeterslag door het schrappen van tegenstrijdigheden en overbodige kaders.
- We voegen alleen beleid toe op deelgebieden waar nu geen beleid of visie voor is.
- We passen een integrale benadering toe waardoor afwegingen goed gemaakt kunnen worden.
- We stellen heldere en eenvoudige kaders en regels (zonder teveel uitzonderingen) op.
De juridische opdracht
De Omgevingswet geeft aan dat alle regels die betrekking hebben op de ‘fysieke leefomgeving’ opgenomen moeten worden in een omgevingsplan. Regels over de fysieke leefomgeving zijn nu nog te vinden in de bestemmingsplannen, maar ook in verschillende verordeningen en (beleids)regels. De bestemmingsplannen gaan bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet in 2022 van rechtswege over naar het tijdelijke omgevingsplan. Regels die nu nog in verordeningen en beleidsregels staan, die gaan over de fysieke leefomgeving, moeten tussen 1 januari 2022 en 1 januari 2029 worden opgenomen in het Omgevingsplan. Het gaat hier bijvoorbeeld over de bomenverordening, de afvalstoffenverordening maar ook onderdelen van de APV. Hiervoor moeten gemeenten zelf actief aan de slag. In 2021 worden alle bestaande regels geïnventariseerd en geactualiseerd, zodat zij voldoen aan de omgevingswet per 1 januari 2022. Het doel is om een omgevingsplanverordening op te stellen in de stijl van het omgevingsplan.
Anders werken
De omgevingswet vraagt een andere manier van werken. Al bij het opstellen van de omgevingsvisie en later het wijzigen van een deel van het omgevingsplan is meer participatie beoogd. De komende periode zal de nadruk echter vooral liggen op de veranderingen voor vergunningverlening, toezicht en handhaving. Hiervoor worden de laatste maanden van 2020 en de eerste maanden van 2021 de processen in beeld gebracht, dit doen wij samen met ODRA en gemeenten in de regio. Vanaf begin 2021 zullen we deze processen ook daadwerkelijk gaan ‘oefenen’.
Vanaf 2021 zullen steeds meer medewerkers inhoudelijk betrokken gaan worden in het werken met de omgevingswet. Hiervoor is ook opleiding voor deze medewerkers benodigd, waar we in 2021 in zullen investeren om het kennisniveau op peil te brengen en de benodigde skills te ontwikkelen. De opleiding van onze medewerkers kunnen we gezamenlijk met ODRA uitvoeren, zodat de medewerkers elkaar in de processen leren kennen en met hetzelfde kennisniveau starten.
DSO (ICT-opgave)
De benodigde systemen zijn in 2020 aangeschaft. In 2021 worden medewerkers opgeleid om met de benodigde systemen te werken en worden de eerste producten in deze systemen opgenomen. Om de ICT-opgave en het ‘Anders werken’ in de organisatie te borgen, is het nodig een projectleider in te huren. Er is op dit moment onvoldoende capaciteit beschikbaar om deze opgave met eigen mensen te organiseren.
Beleidsindicatoren en kengetallen
Voor dit product zijn er geen specifieke beleidsindicatoren en kengetallen.
Wetgeving en gemeentelijk beleid
Wetgeving | Gemeentelijk beleid |
---|---|
Omgevingswet | Beleidsnota’s fysieke leefomgeving |
Ruimtelijke ontwikkeling | Visie Landgoederen en Buitenplaatsen |
Visie op Implementatie Omgevingswet | |
Regels en verordeningen fysieke leefomgeving | |
Ruimtelijke ontwikkeling | |
Nota Wonen 2014 | |
Beleidsnotitie wonen en zorg | |
Huisvesting zorgdoelgroepen | |
Ruimtelijke visie | |
Vigerend bestemmingsplanbeleid | |
Nota economie |
Financiën
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Rekening 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |
Lasten | 3.590 | 1.726 | 578 | 459 | 454 | 434 |
Baten | 3.898 | 1.420 | 283 | 234 | 234 | 234 |
Saldo van baten en lasten | 308 | -306 | -294 | -225 | -220 | -200 |
Mutatie reserve | 50 | |||||
Geraamd/gerealiseerde resultaat | 308 | -256 | -294 | -225 | -220 | -200 |