- Verbonden Partij Regio Arnhem Nijmegen (GO Arnhem Nijmegen City Region)
1. Algemene informatie
Doel
Het Gemeenschappelijk Orgaan (GO) richt zich op een structurele verbetering van het vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven in de regio Arnhem Nijmegen, in zowel nationaal als internationaal perspectief. Het doel van het GO is om op de gebieden economie, mobiliteit, wonen en duurzaamheid het beleid onderling en met de provincie af te stemmen. Daarnaast werkt zij aan een regionale energiestrategie (RES), zoals van elke regio in Nederland wordt vereist. Het GO werkt intensief samen met de Stichting The Economic Board van de regio Arnhem-Nijmegen.
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Datum oprichting
Na opheffing van de Stadsregio Arnhem Nijmegen is in 2015 een nieuwe gemeenschappelijke regeling vastgesteld: GO Regio Arnhem Nijmegen (Arnhem Nijmegen City Region).
Vestigingsplaats
N.v.t.
Deelnemende partijen
18 gemeenten: Arnhem, Beuningen, Berg en Dal, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Rijnwaarden, Westervoort, Wijchen en Zevenaar.
Belang Renkum
Besluitvorming ligt op lokaal gemeentelijk niveau. Het overleg in regioverband is gericht op afstemming tussen de deelnemers.
Vertegenwoordiging Renkum
Burgemeester Agnes Schaap is vertegenwoordiger in het bestuur van het GO namens Renkum. Wethouders Jasper Verstand en Joa Maouche vertegenwoordigen Renkum in de portefeuille-houdersoverleggen.
Wat doet de verbonden partij voor Renkum
Gemeenten in het GO blijven zich inzetten voor een aantrekkelijke, goed bereikbare en internationaal concurrerende regio. Een regio die aantrekkelijk is voor inwoners en waar bedrijven en instellingen willen investeren en die gezamenlijk werk maakt van duurzaamheid.
2. Beleidsontwikkelingen en beleidsombuigingen met significante financiële relevantie
In het voorjaar van 2019 hebben de achttien colleges in de regio Arnhem-Nijmegen besloten een proces te starten om de regionale samenwerking te versterken. De urgentie hiervoor is tweeledig: (a) slagkracht organiseren voor de grote opgaven die op de regio afkomen en (b) het tot stand brengen van een transparante en democratisch gelegitimeerde regionale besluitvorming.
Begin 2020 zijn de eerste contouren voor de visie, agenda en werkwijze van de nieuwe versterkte samenwerking geschetst:
- Een nieuwe regionale agenda die aansluit bij de agenda van andere overheden en maatschappelijke partners.
- Met een scherpere profilering en lobby, met een heldere visie en ambitie gericht op kwalitatieve groei en stedelijke ontwikkeling in balans met een groene en ontspannen leefkwaliteit.
- Met een nieuwe transparantie: de individuele raden kunnen zelf beslissen aan welke opgaven ze deelnemen en het budget en mandaat dat daarbij wordt verleend.
- Met een nieuwe slagvaardigheid: een programmatische aanpak, waarin per opgave ruimte en mandaat wordt gegeven om (met maatschappelijke partners) een welomschreven opdracht tot uitvoering te brengen.
- Met een bestuur en een klein regiobureau dat de samenwerking binnen de opgaven regisseert en faciliteert.
De voorstellen voor de versterkte regio zouden oorspronkelijk in het voorjaar van 2020 ter besluitvorming worden aangeboden aan de regiogemeenten. Vanwege de uitbraak van de COVID-19-pandemie is de besluitvorming uitgesteld tot november 2020. Na een positief besluit van de regiogemeenten start de versterkte op 1 januari 2021.
3. Financiële gegevens
3.1 Financiële ontwikkelingen en ombuigingen
De bijdrage voor de bestuurlijke en organisatorische basis van de versterkte samenwerking (het regiobureau) wordt volgens de voorstellen voor de versterkte regio (zoals nu bekend) €2,50 per inwoner (dit was €0,88 per inwoner). Naast deze basisbijdrage blijft de bijdrage van €1 per inwoner voor The Economic Board (vooralsnog) in stand. Dit betekent voor ons een basisbijdrage van in totaal €109.683. Dit is €50.827 meer dan onze huidige bijdrage aan de regio.
De Provincie Gelderland heeft aangegeven bereid te zijn om voor de eerste periode van de versterkte regio de verhoogde bijdrage van de gemeenten voor de bestuurlijk en organisatorische basis van de regionale samenwerking deels te compenseren. Dat betekent dat - na een positieve besluitvorming over de versterking van de regionale samenwerking - we niet direct geheel de nieuwe/ verhoogde inwonerbijdrage hoeven af te dragen. Hoewel het nog niet helemaal zeker is voor hoelang de Provincie de verhoogde bijdrage compenseert, lijkt het erop dat dit voor een periode van twee jaar zal zijn (zie het onderstaande financiële overzicht).
Samen met de voorstellen voor de versterkte regio wordt eind 2020 ook het verlengingsbesluit voorgelegd voor het opnieuw financieren van The Economic Board voor een periode van vijf jaar. Dat betekent dat de bijdrage voor The Economic Board mogelijk nog wijzigt. Dat geldt ook voor de basisbijdrage voor de versterkte regio die nog kan wijzigen naar aanleiding van de regionale bijeenkomsten die nog worden georganiseerd voor de besluitvorming in het najaar van 2020.
De hoogte van de bijdrage aan de regionale opgaven hangt af van de ambities die worden geformuleerd bij de uitwerking van de regionale agenda en de deelname van onze gemeente aan één of meerdere regionale opgaven.
3.2 Financieel overzicht
Jaar
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Bijdrage van Renkum
Bijdrage aan Renkum
2021
Niet bekend
0
0
85.974
0
2022
Niet bekend
0
0
85.974
0
2023
Niet bekend
0
0
109.914
0
2024
Niet bekend
0
0
109.914
0
4. Beleidsmatige en financiële risico’s
4.1 Gekwantificeerde risico’s in relatie tot het weerstandsvermogen / risicobeperkende maatregelen
N.v.t.
4.2 Risicobeheersing (toezicht, advisering en invloed)
N.v.t.
5. Beoordeling en advies over de samenwerking
De Regio Arnhem Nijmegen heeft op dit moment een bleek profiel en benut haar potenties onvoldoende. Tegelijkertijd komen er grote opgaven op de regio af waarvoor een aanpak nodig is die boven de lokale gemeenten uitstijgt. De opgaven en ambities voor deze regio zijn zodanig omvangrijk dat ze om een meer integrale en krachtiger besturing vragen. De urgentie achter de versterking van de regionale samenwerking is dan ook om slagkracht te organiseren voor de grote opgaven die op onze regio afkomen. Daarnaast is er de noodzaak om te komen tot een transparante en democratisch gelegitimeerde regionale besluitvorming die nu ontbreekt. Met de voorstellen voor de versterkte regio wordt hierin voorzien.
- Verbonden Partij Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland Midden (VGGM)
1. Algemene informatie
Doel
Behartiging van de belangen en uitvoering van de hieraan verbonden taken op het gebied van hulpverlening bij ongevallen en rampen, openbare veiligheid en volksgezondheid.
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling (Wgr)
Datum oprichting
3 maart 2011 (gewijzigd bij raadsbesluit nr 9)
Vestigingsplaats
Arnhem
Deelnemende partijen
gemeenten Arnhem, Barneveld, Doesburg, Duiven, Ede, Lingewaard, Nijkerk, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Scherpenzeel, Wageningen, Westervoort en Zevenaar.
Belang Renkum
Renkum heeft in het AB één stem, net als de andere deelnemers. Besluiten betreffende de begrotingen en de jaarrekeningen worden genomen op basis van gewogen stemrecht.
Vertegenwoordiging Renkum
Burgemeester en wethouder Leonie Rolink hebben zitting in
Algemeen bestuur (= regionaal college hulpverlening).
De bestuurscommissies veiligheid en gezondheid (BOVT en BOPG) kennen grotendeels dezelfde samenstelling als het AB. De burgemeester en de portefeuillehouder zijn in hun kwaliteit van leden van het algemeen bestuur ook lid van deze bestuurscommissies.Wat doet de verbonden partij voor Renkum
Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden (VGGM) is de wettelijk aangewezen organisatie op het terrein van brandweer, volksgezondheid (GGD) en rampen
VGGM zorgt voor de gecoördineerde uitvoering van werkzaamheden wat betreft het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar, het voorkomen en beperken en bestrijden van gevaar voor mensen en dieren bij ongevallen anders dan bij brand, het beperken en bestrijden van rampen, het organiseren en coördineren van ambulance-hulpverlening, het bevorderen van een goede hulpverlening bij ongevallen en rampen, het bevorderen van de totstandkoming van collectieve preventie (volksgezondheid) en de continuïteit daarvan, de afstemming tussen preventieve en curatieve gezondheidszorg, de uitvoering van collectieve preventie betreffende infectieziekten en ter zake van de gezondheidsrisico’s voor jeugdigen. Daarnaast is de stichting Veilig Thuis bij de VGGM gepositioneerd. de stichting draagt zorg voor de uitvoering van de taken inzake melding huiselijk geweld en kindermishandeling.
2. Beleidsontwikkelingen en beleidsombuigingen met significante financiële relevantie
Op het gebied van Gezondheid (GGD) worden vanuit beleid geen ontwikkelingen of ombuigingen verwacht met een significante financiële relevantie. Datzelfde geldt voor de stichting Veilig Thuis.
De Covid-19 crisis trekt in 2020 een zware wissel op de organisatie door de extra inzet die wordt gevraagd met betrekking tot controle op besmetting. Er is op dit moment geen inzicht in de gevolgen die dit heeft voor de basis taken van de GGD. Het rijksvaccinatieprogramma heeft wel doorgang kunnen vinden.3. Financiële gegevens
3.1 Financiële ontwikkelingen en ombuigingen
Vanuit de GGD en de stichting Veilig Thuis worden voor 2021 op voorhand geen financiële ontwikkelingen verwacht. De Covid-19 crisis kan echter wel een financiële impact gaan krijgen.3.2 Financieel overzicht
Jaar
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Bijdrage van Renkum
Bijdrage aan Renkum
2021
4.360
21.311
0
2.733
0
2022
3.815
20.195
0
2.733
0
2023
3.463
19.909
0
2.733
0
2024
3.238
19.909
0
2.733
0
bron: vastgestelde begroting 2021 VGGM (bedragen * € 1.000).
exclusief de subsidie die aan de stichting Veilig Thuis wordt toegekend.4. Beleidsmatige en financiële risico’s
4.1 Gekwantificeerde risico’s in relatie tot het weerstandsvermogen / risicobeperkende maatregelen
Een groot deel van de bijdrage aan VGGM wordt bepaald door de inwonersbijdrage. Afgesproken is dat de VGGM de inwonersbijdrage incidenteel mag verhogen als het weerstandsvermogen van de VGGM onvoldoende hoog is.
4.2 Risicobeheersing (toezicht, advisering en invloed)
De opsomming van beleidsmatige ontwikkelingen is onderverdeeld in twee onderdelen, te weten: wettelijke ontwikkelingen en branche ontwikkelingen. VGGM wil de verschillende kansen en risico’s voor gemeenten in beeld brengen om hen zo in staat te stellen hun verantwoordelijkheden te kunnen nemen. De beleidsmedewerkers van de betrokken gemeenten trekken in adviserende zin gezamenlijk op. De beleidsadviseur veiligheid en de directeur brandweer van de VGGM voeren periodiek overleg. Advies t.a.v. de begroting van de VGGM wordt voorbereid door zgn ‘kopgroep’, de financiële experts van de grote gemeenten.
Komend jaar wordt gesproken over een herverdeling van de bijdrage van de gemeenten in de VGGM. Gesprekken over de verdeelsleutel lopen nog. Op dit moment kan nog niet worden ingeschat wat het effect daarvan is. De consequenties gaan spelen m.i.v. 2022.
5. Beoordeling en advies over de samenwerking
De samenwerking in de veiligheidsregio is bij wet opgelegd (derhalve is uittreden geen overweging). De beleidsdoelen moeten op efficiënte (kosteneffectieve) wijze worden gehaald. De ambtelijke advisering is daarop ingesteld.
- Verbonden Partij Afvalcombinatie De Vallei (ACV)
1. Algemene informatie
Doel
Het inzamelen en transporteren van huishoudelijke afvalstoffen en het exploiteren van een afvalaanbiedstation
Rechtsvorm
Naamloze vennootschap met werkmaatschappijen in de vorm van besloten vennootschappen (holdingstructuur)
Datum oprichting
Raadsbesluit toetreding: 31 januari 2001
Vestigingsplaats
Ede
Deelnemende partijen
Gemeente Wageningen, Renkum, Ede, Renswoude en Veenendaal
Belang Renkum
Renkum heeft samen met Wageningen, Ede en Veenendaal drie stemmen in de AvA. Renswoude heeft één stem.
Vertegenwoordiging Renkum
Wethouder Marinka Mulder vertegenwoordigt de gemeente in de algemene vergadering van aandeelhouders.
Wat doet de verbonden partij voor Renkum
Opdrachtgevende gemeenten, bedrijven en particulieren ontzorgen op het gebied van afval en reinigen en te opereren als de logische, regionale samenwerkingspartner
De ACV houdt zich met uitvoeringszaken bezig. Afstemming tussen afvalbeleid en –uitvoering is geborgd in het periodieke overleg tussen ACV en gemeente, zowel ambtelijk als bestuurlijk
2. Beleidsontwikkelingen en beleidsombuigingen met significante financiële relevantie
Renkum heeft de ambitie uitgesproken om vanaf 2018 een afvalschedingspercentage te behalen van 75%. Dit percentage is al in 2017 maar ook in 2018 en 2019 ruimschoots behaald. Door de landelijke overheid is ingezet op gemiddeld maximaal 100 kg ongescheiden restafval per persoon per jaar in 2020. Voor de langere termijn wordt ingezet om in 2050 afvalloos te zijn. Deze doelstelling past in wat wordt genoemd de ‘circulaire economie’, die erop is gericht zoveel mogelijk ‘afvalstoffen’ als grondstof weer in te zetten.
In het najaar van 2020 buigt de raad zich over een nieuw afvalbeleidsplan: Afvalbeleid Renkum 2021’ In dit plan is een doelstelling verwoord om in het jaar 2023 uit te komen op maximaal 100 kg restafval per inwoner per jaar. Om de weg naar een afvalloze gemeente voort te zetten wordt voor het jaar 2025 gemikt op 80 kg restafval per jaar. Met een pakket aan maatregelen, verwoord in het Uitvoeringsprogramma 2021-2025, wordt verwacht hier invulling aan te geven. Uitgangspunt hierbij is dat de investeringen moeten leiden tot een kostenreductie. Een voorbeeld hiervan is de invoering van een kliko voor pmd in combinatie met een driewekelijkse inzamelfrequentie. Deze maatregel levert een besparing op waarvan andere deelprojecten uit het uitvoeringsprogramma gefinancierd kunnen worden. Een ander voorbeeld is dat met het uitbreiden van de scheidingsmogelijkheden bij hoogbouwlocaties minder restafval naar de verbrandingsoven gaat. Hierdoor hoeft minder afval als restafval afgevoerd te worden wat leidt tot een besparing op de verwerkingskosten.
3. Financiële gegevens
3.1 Financiële ontwikkelingen en ombuigingen
Uitgangspunten voor de operationele begroting worden jaarlijks afgestemd met de opdrachtgever, gevolgd door een financiële vertaling. Daarbij worden tarieven geïndexeerd conform de afspraken, terwijl verwerkingstarieven jaarlijks worden beoordeeld. Naar verwachting zullen in 2021 buiten indexatie en de verwerkingskosten slechts beperkte aanpassingen plaatsvinden in de opdrachten vanuit gemeente Renkum. Een uitzondering hierop is de wekelijkse inzameling van gft+e tijdens de drie zomermaanden. Hiertoe heeft de gemeenteraad eind september 2020 besloten.
3.2 Financieel overzicht
Jaar
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Bijdrage van Renkum
Bijdrage aan Renkum
2021
De begroting van de ACV groep is per november 2020 beschikbaar
Voor niet gemeenschappelijke regelingen alleen 2020 invullen.
4. Beleidsmatige en financiële risico’s
4.1 Gekwantificeerde risico’s in relatie tot het weerstandsvermogen / risicobeperkende maatregelen
Met de toetreding van Renswoude heeft er een herverdeling van de aandelen plaatsgevonden. Hierdoor is het aantal Renkumse aandelen in ACV verlaagd met 129.017 stuks waardoor het totaal aantal Renkumse aandelen nu 724.484 stuks is (het totaal aantal aandelen ACV bedraagt 5.846.003 stuks). Het belang van Renkum in ACV is na de toetreding van Renswoude verlaagd van 14,6% naar 12,4%. De verkoop van de aandelen heeft geleid tot een opbrengst van € 263.076,50.
Afhankelijk van het bedrijfsresultaat en de bestemming die aan de winst wordt gegeven, ontvangt de gemeente jaarlijks dividend. Wanneer de solvabiliteit voldoet aan het gestelde criterium (30 procent) wordt extra dividend uitgekeerd.
4.2 Risicobeheersing (toezicht, advisering en invloed)
De aandeelhoudende gemeenten hebben periodiek overleg met de controller van de ACV. In dit overleg worden de begrotingen, jaarstukken etc. besproken. De portefeuillehouder wordt met de adviezen van de financiële consulenten/ controllers gevoed.
Daarnaast is er twee keer peer jaar overleg met de commissaris.5. Beoordeling en advies over de samenwerking
De ACV is een goed functionerend en renderend bedrijf, getuige de jaarlijks uitkering van een behoorlijk dividend. Deze uitkering staat echter onder druk door een mogelijke invoering van Vennootschapsbelasting voor uitvoerders van overheidstaken.
In 2019 is overeenstemming bereikt tussen de belastingdienst/ministerie van financiën en de brancheorganisatie NVRD over de interpretatie van de Vpb-wetgeving voor overheidsgedomineerde bedrijven in grondstoffenbeheer en beheer openbare ruimte. Voor de ACV-groep houdt dit in dat voor de publieke diensten (binnen dochter ACV Gemeenten BV) alleen Vpb verschuldigd is over een fictieve winst op opbrengstgenererende afvalstromen (zoals metalen, oud papier); voor het overige deel van dit vennootschappelijke resultaat is ACV vrijgesteld van Vpb. Voor het resultaat op de dienstverlening aan bedrijfsklanten (binnen dochter ACV Bedrijven BV) is ACV wél volledig Vpb-plichtig. De kringloopactiviteiten (voorheen in een BV-dochter van ACV NV) zijn sinds 2019 ondergebracht in een aparte stichting. De verliezen die werden geleden in de kringloopactiviteiten konden t/m 2018 worden gesaldeerd met het positieve resultaat in de BV; dat kan m.i.v. 2019 niet meer. Al met al zal de impact van de Vpb-plicht (per 2016) voor ACV een beperkte invloed hebben op het dividendbedrag. Ter illustratie: In de begroting 2019 is voor de ACV-groep een totale Vpb-plicht van € 35.000 opgenomen. - Verbonden Partij BNG Bank
1. Algemene informatie
Doel
De BNG voorziet in zo goedkoop mogelijke financiële dienstverlening en biedt zo toegevoegde waarde aan haar aandeelhouders en de Nederlandse publieke sector. De BNG is de 'bankier ten dienste van overheden', zoals gemeenten, provincies, gemeenschappelijke regelingen, politieregio's en met overheden verbonden instellingen en bedrijven op het terrein van volkshuisvesting, openbaar nut, onderwijs en gezondheidszorg.
Rechtsvorm
naamloze vennootschap
Datum oprichting
1914
Vestigingsplaats
Den Haag
Deelnemende partijen
Gemeenten, provincies, Staat der Nederlanden, waterschappen en andere openbare lichamen
Belang Renkum
0,16 % (89.739 van totaal 55.690.720 aandelen)
Vertegenwoordiging Renkum
Wethouder Marinka Mulder vertegenwoordigt de gemeente in de algemene vergadering van aandeelhouders.
Wat doet de verbonden partij voor Renkum
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Toelichting: het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van EUR 2,50).2. Beleidsontwikkelingen en beleidsombuigingen met significante financiële relevantie
Gedurende het begrotingsjaar verwachten wij geen veranderingen in de belangen van aandeelhouders in BNG Bank. (Hierbij is het gevolg van een eventuele gemeentelijke samenvoeging buiten beschouwing gelaten.) Gelet op de wijze waarop BNG Bank het openbaar belang behartigt, zien wij ons aandelenbezit in BNG Bank als een duurzame belegging.
3. Financiële gegevens
3.1 Financiële ontwikkelingen en ombuigingen
Over 2019 realiseerde BNG Bank een nettowinst na belastingen van EUR 163 miljoen (2018: EUR 337 miljoen). BNG Bank stelt conform het kapitalisatie- en dividendbeleid voor om EUR 71 miljoen uit te keren aan aandeelhouders. Dit is 50% van de nettowinst na aftrek van dividend aan de verschaffers van hybride kapitaal. Het dividend bedraagt EUR 1,27 per aandeel. Voor Renkum komt dat neer op €113.986. Gezien de onvoorspelbare bewegingen op de financiële markten vindt de bank het niet verantwoord een uitspraak te doen over de verwachte nettowinst voor komende jaren. De lage langlopende rente zal een drukkend effect hebben op de ontwikkeling van het renteresultaat.
3.2 Financieel overzicht
Jaar
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Bijdrage van Renkum
Bijdrage aan Renkum
2021
niet bekend
niet bekend
niet bekend
0
niet bekend
Voor niet gemeenschappelijke regelingen alleen 2021 invullen.
4. Beleidsmatige en financiële risico’s
4.1 Gekwantificeerde risico’s in relatie tot het weerstandsvermogen / risicobeperkende maatregelen
De gemeente heeft 89.739 aandelen, destijds aangekocht voor (omgerekend) € 2,50. BNG keert jaarlijks dividend uit.
Het door BNG Bank uitgegeven schuldpapier heeft de hoogst mogelijke credit rating van Moody’s (Aaa) en Standard & Poor’s (AAA) en een rating AA+ van Fitch. BNG Bank behoort daarmee tot de meest kredietwaardige banken ter wereld.4.2 Risicobeheersing (toezicht, advisering en invloed)
Jaarlijks ontvangt de gemeente de jaarrekening, het jaarverslag en eventueel andere ter zake zijnde voorstellen van de BNG ter vaststelling in de algemene vergadering van aandeelhouders.
5. Beoordeling en advies over de samenwerking
BNG keert jaarlijks een behoorlijk dividend uit. Er is geen reden de aandelen te verkopen.
Advies: aandeelhouderschap continueren. - Verbonden Partij Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)
1. Algemene informatie
Doel
Uitvoering van de VTH taken bouw en milieu en het juridische deel van de APV taken.
Rechtsvorm
Openbaar lichaam op grond van de
Wet gemeenschappelijke regelingenDatum oprichting
12 november 2012
Vestigingsplaats
Arnhem
Deelnemende partijen
de Provincie Gelderland en de volgende gemeenten:
Zevenaar, Westervoort, Duiven, Rheden, Rozendaal, Doesburg, Overbetuwe, Lingewaard, Arnhem, RenkumBelang Renkum
12 van de 102 stemmen
Vertegenwoordiging Renkum
wethouder is voorzitter van het DB en het AB, ambtelijk vertegenwoordigd in het partneroverleg.
Wat doet de verbonden partij voor Renkum
Onder andere het verlenen van bouw- en milieuvergunningen, het uitvoeren van bouw- en milieutoezicht, bezwaar- en beroepszaken en het uitvoeren van projecten zoals bijvoorbeeld het project energiebesparing.
2. Beleidsontwikkelingen en beleidsombuigingen met significante financiële relevantie
Voor de ODRA worden voor 2021 worden geen ontwikkelingen of ombuigingen met significatie financiële relevantie verwacht.
3. Financiële gegevens
3.1 Financiële ontwikkelingen en ombuigingen
3.2 Financieel overzicht
Jaar
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Bijdrage van Renkum
Bijdrage aan Renkum
2021
527.000
230.600
0
1.389.200
-
2022
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
-
2023
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
-
2024
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
-
Voor niet gemeenschappelijke regelingen alleen 2021 invullen.
4. Beleidsmatige en financiële risico’s
4.1 Gekwantificeerde risico’s in relatie tot het weerstandsvermogen / risicobeperkende maatregelen
De partijen zijn gezamenlijk eigenaar en opdrachtgever van de Omgevingsdienst Regio Arnhem.
ODRA onderscheidt vier type risico’s:
· risico’s met betrekking tot de exploitatie.
Dit betreft tegenvallers uit de normale
bedrijfsvoering, door onvoorziene gebeurtenissen, prijsstijgingen die uitstijgen boven de
toegepaste indexering in de begroting, dan wel tegenvallende inkomsten. De transitie
naar outputfinanciering valt onder deze laatste categorie; minder afname van producten
dan begroot en / of een te lage kostprijs. ODRA investeert in 2021 in een nog scherpere monitoring en scenario-ontwikkeling rond de kostenontwikkeling in het kader van outputfinanciering. De geschatte omvang van het risico is € 200.000.
· risico’s met betrekking tot de taakuitvoering:
ODRA kan aansprakelijk worden gesteld voor fouten in de reguliere taakuitvoering en bedrijfsvoering. Dit betreft vooral een bestuurlijk en imago risico. ODRA is verzekerd voor maximaal 2 keer € 2,5 miljoen per jaar voor beroepsfouten.
· het risico van frictiekosten ;
Dit ontstaat bij majeure aanpassingen in de organisatie (structuur), ingegeven door wetswijzigingen of majeure wijzigingen in de werkpakketten voor partners. De omvang van het financiële risico kan oplopen van € 0,1 tot € 0,5 miljoen. ODRA heeft in deze begroting € 100.000 gereserveerd als dotatie aan personeelsvoorziening.
· Het risico om niet te voldoen aan algemene wet- en regelgeving, zoals belastingwetten,
AVG en internationale verordeningen.
Het risico is vooral bestuurlijk en imago, en niet zozeer kwantitatief.4.2 Risicobeheersing (toezicht, advisering en invloed)
De gemeenteraad kan ten aanzien van de ontwerpbegroting van de ODRA een zienswijze naar voren brengen bij het Dagelijks Bestuur van de ODRA. Deze zienswijze wordt, voorzien van een reactie, samen met de begroting aangeboden aan het Algemeen Bestuur van de ODRA. De wethouder van Renkum is lid van zowel het AB als het DB.
5. Beoordeling en advies over de samenwerking
De samenwerking is voor een aantal taken (basistaken) vanuit het Rijk opgelegd. Andere taken (bijvoorbeeld bouwvergunningverlening) hebben we vrijwillig bij de omgevingsdienst ondergebracht. De ODRA moet op een efficiënte maar ook klantgerichte manier de taken voor ons uitvoeren. Over het algemeen verloopt de samenwerking goed.
- Verbonden Partij Sociaal domein centraal Gelderland (MGR)
1. Algemene informatie
Doel
Samenwerking en samenhang binnen het sociaal domein op uitvoerend niveau bereiken op inkoop Wmo2015, JW en Participatie, op onderwijs leerplicht, op werkparticipatie binnen de regio Centraal Gelderland.
Rechtsvorm
Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (Wgr)
Datum oprichting
2017
Vestigingsplaats
Arnhem
Deelnemende partijen
Gemeenten Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Wageningen, Westervoort en Zevenaar
Belang Renkum
Op basis van inwonersaantal (Renkum 7%)
Vertegenwoordiging Renkum
Wethouder Marinka Mulder, bij vervanging wethouder Leonie Rolink
Wat doet de verbonden partij voor Renkum
Gemeente Renkum is aangesloten op 2 van de 4 modulen van de regeling: inkoop en onderwijs.
Inkoop is verantwoordelijk voor de inkoop van producten binnen het sociaal domein voor Wmo2015, JW en Participatie (arbeidsmatige dagbesteding). Onderwijs is verantwoordelijk voor de uitvoering van alle leerplichttaken. In 2020 is de gemeente Renkum toegetreden tot de hele module onderwijs. Tot april 2020 werd leerplicht zelfstandig uitgevoerd.2. Beleidsontwikkelingen en beleidsombuigingen met significante financiële relevantie
Voor 2021 worden geen ontwikkelingen of ombuigingen verwacht die een significante financiële relevantie hebben.
3. Financiële gegevens
3.1 Financiële ontwikkelingen en ombuigingen
Er zijn geen ontwikkelingen of ombuigingen verwacht die een significante financiële relevantie hebben.
3.2 Financieel overzicht
Jaar
Eigen vermogen*
Vreemd vermogen*
Resultaat*
Bijdrage van Renkum*
Bijdrage aan Renkum
2021
2.371
2.729
-13
240
0
2022
1.880
2.620
-5
240
0
2023
1.490
2.510
0
240
0
2024
1.225
1.875
0
240
0
Voor niet gemeenschappelijke regelingen alleen 2021 invullen.
*De gemeente Renkum participeert niet in alle modules. De meerjarenbegroting van de MGR is wel inclusief alle modules (inclusief beheer). Die zijn niet apart te berekenen. De bijdrage van Renkum is in 2021 afgerond € 240.000 inclusief kosten voor leerplicht. Dit bedrag is de basis om ook na 2021 op te nemen bij bijdrage van Renkum. Afhankelijk van verdere ontwikkelingen kan daar (uiteraard) na 2021 een ander financieel kader ontstaan.
4. Beleidsmatige en financiële risico’s
4.1 Gekwantificeerde risico’s in relatie tot het weerstandsvermogen / risicobeperkende maatregelen
De kosten voor de module inkoop worden gevormd door de uitvoering van de inkoop, onderwijs en een relatief deel van de overhead (naar rato verdeeld over de modulen).Wijzigingen worden via de bestuurscommissies voorgesteld aan het algemeen bestuur en via de begroting doorgevoerd nadat deze zijn voorgelegd voor een zienswijze aan de raden. De vaststelling is op basis van 3/4 stemmen.
4.2 Risicobeheersing (toezicht, advisering en invloed)
De kosten die zijn gemoeid met de MGR betreffen die van de uitvoering van de opdracht. Er zijn geen middelen voor het volume van de inkoop zorg die naar de MGR vloeien. Via het DB, AB en de BC'sen op basis van de Wgr heeft het bestuur invloed op uitvoering en begroting.
5. Beoordeling en advies over de samenwerking
De samenwerking is functioneel. De risico's zijn door de wijze waarop de kostenverdeling is georganiseerd op basis van toerekening de kosten aan de modules van deelname laag. De samenwerking is met name van belang in het kader van terugdringen van bureaucratie op het gebied van inkoop SD voor de aanbieders. Op het gebied van onderwijs is de kwetsbaarheid van een leerplichtfunctie opgeheven door deze toe te voegen aan het Regionaal Bureau Leerplicht.
Advies: continueren. - Verbonden Partij Gelders Archief
1. Algemene informatie
Doel
Het beheren van (oude) archiefbescheiden en collecties
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Datum oprichting
Raadsbesluit toetreding: 5 maart 2002
Vestigingsplaats
Arnhem
Deelnemende partijen
Gemeenten Arnhem, Renkum, Rheden, Rozendaal en het Rijksarchief Gelderland
Belang Renkum
Renkum heeft één stem in het algemeen bestuur
Vertegenwoordiging Renkum
Burgemeester A. Schaap vertegenwoordigd behalve Renkum ook de gemeenten Rheden en Rozendaal in het algemeen en het dagelijks bestuur, dat om redenen van vermindering van bestuurlijke last die uit dezelfde personen bestaat.
Wat doet de verbonden partij voor Renkum
Het Gelders Archief is een betrouwbare partner voor het beheren van de collecties (zowel fysiek als digitaal) van en voor zijn publieke en particuliere relaties. Door optimalisering van de toegankelijkheid van de collecties, draagt het bij aan een transparante overheid en aan kennisverspreiding over het verleden van Gelderland.
Het Gelders Archief beheert archiefbescheiden ouder dan twintig jaar. Het Gelders Archief fungeert als inspecteur van onze archieven en controleert of wij op de juiste wijze met documenten (fysiek en digitaal) omgaan en of de bewaaromstandigheden (fysieke archief kelder en digitale opslag) goed zijn.
2. Beleidsontwikkelingen en beleidsombuigingen met significante financiële relevantie
Door de voortgaande digitalisering van processen en daaruit voortkomende digitale documenten komt de noodzaak tot digitale bewaring ook steeds dichterbij. Het Gelders Archief zal samen met de deelnemers en De Connectie onderzoeken hoe vormgegeven kan worden aan de digitale bewaring.
3. Financiële gegevens
3.1 Financiële ontwikkelingen en ombuigingen
Door de economische situatie is het mogelijk dat bezuinigingen van de rijksoverheid of deelnemende gemeenten van invloed zijn op de financiële situatie.
3.2 Financieel overzicht
Jaar
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Bijdrage van Renkum
Bijdrage aan Renkum
2021
209.570
17.318.564
0
169.762
0
2022
209.570
16.889.675
0
171.459
0
2023
2024
4. Beleidsmatige en financiële risico’s
4.1 Gekwantificeerde risico’s in relatie tot het weerstandsvermogen / risicobeperkende maatregelen
Vanaf de oprichting had het Gelders Archief jaarlijks een structureel tekort. Sinds 2013 boekt het Gelders Archief een positief resultaat op basis van de structurele lumpsum en inkomsten (uit projecten). Vanaf 2013 wordt er - gelet op dit positieve resultaat - gewerkt aan de opbouw van het weerstandsvermogen.
4.2 Risicobeheersing (toezicht, advisering en invloed)
Om tegenvallers op te kunnen vangen heeft het Gelders Archief in de vorm van een algemene reserve (ca. 5% van de deelnemersbijdragen) weerstandsvermogen. In de statuten is vastgelegd dat deze reserve in enig jaar niet hoger mag zijn dan 10%.
5. Beoordeling en advies over de samenwerking
Het Gelders Archief is belast met een deel van de beheerstaken. Eén van de belangrijkste taken is het beheren van de blijvend te bewaren archiefbescheiden in de door het Gelders Archief aangewezen archiefbewaarplaats(en). Daarnaast heeft het Gelders Archief een toezichthoudende en adviserende rol ten aanzien van de overige (vernietigbare) archiefbescheiden. Dit toezicht wordt uitgevoerd door de archivaris (de directeur van het Gelders Archief). De archivaris houdt als het ware toezicht op het dagelijks (archief)beheer door De Connectie. De archivaris voert daartoe jaarlijks controles uit op belangrijke archiefonderdelen en rapporteert hierover.
Advies: samenwerking continueren
- Verbonden Partij Euregio Rijn-Waal
1. Algemene informatie
Doel
De Euregio Rijn-Waal heeft als doel de grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van economie en maatschappij te verbeteren en te intensiveren. In het werkgebied van de Euregio bestaan veel mogelijkheden voor een sterke economische en maatschappelijke ontwikkeling. De Euregio brengt partners bij elkaar om gezamenlijke initiatieven te starten en zo gebruik te maken van synergie-effecten.
Doordat we onderdeel zijn van de Euregio besluiten we mee over en participeren we actief in grensoverschrijdende projecten die in de Euregio worden uitgevoerd. We dragen daarmee bij aan de versterking van de regionale economie en (economische) infrastructuur. Ook onderstrepen we het belang van de Europese eenwording en vergroten we het bewustzijn daarover.
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling op basis van een internationale overeenkomst met een rechtspersoonlijkheid bezittend openbaar lichaam.
Datum oprichting
Renkum is toegetreden bij raadsbesluit van 27 januari 2010.
Vestigingsplaats
Kleve
Deelnemende partijen
Deelnemers zijn Nederlandse en Duitse gemeenten, de Kamer van Koophandel Centraal Gelderland, regionale overheden en overige publiekrechtelijke lichamen in het grensgebied rondom de Rijn, de Waal en de Maas.
Belang Renkum
Renkum heeft 3 stemmen in de Euregioraad.
Vertegenwoordiging Renkum
Burgemeester Schaap is in 2018 toegetreden tot het dagelijks bestuur van de Euregioraad.
Wat doet de verbonden partij voor Renkum
In de Regio Rijn-Waal is grensoverschrijdende samenwerking vanzelfsprekend. Er zijn nieuwe, duurzame sociaaleconomische grensallianties gelegd (ook cross-over) waarin overheden, bedrijfsleven, kennisinstellingen en het maatschappelijk middenveld informatie uitwisselen en nauw samenwerken. Deze organisaties weten elkaar in alle sectoren grensoverschrijdend te vinden. Zij profiteren van elkaars kennis en netwerken en beantwoorden samen de vraagstukken van de toekomst.
In de periode van 2014 tot heden heeft de Euregio ingezet op het organiseren van grensallianties op het gebied van Euregionale duurzame economische ontwikkeling, Euregionale soft skills en Euregionale betrokkenheid. Deze doelstellingen waren vastgelegd in de Strategische Agenda 2020: Grensallianties in de Rhein-Waal-Regio. Veel van deze doelstellingen zijn inmiddels bereikt of op de goede weg. De Euregio is het afgelopen jaar begonnen met een proces van herijking, waarvan de resultaten worden vastgelegd in de Strategische Agenda 2025+. De onderwerpen die de komende jaren in Euregionaal verband opgepakt zouden moeten worden op basis van deze strategische agenda zijn samengevat in de volgende vier volgende grensuitdagingen:
- Economie en klimaat
- Arbeidsmarkt en onderwijs
- Leefbaarheid
- Euregionale identiteit
De Strategische Agenda 2020+ wordt - na het consulteren van de leden en stakeholders - in november 2020 ter vaststelling voorgelegd aan de Euregioraad.
2. Beleidsontwikkelingen en beleidsombuigingen met significante financiële relevantie
N.v.t.
3. Financiële gegevens
3.1 Financiële ontwikkelingen en ombuigingen
N.v.t.
3.2 Financieel overzicht
Jaar
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Bijdrage van Renkum
Bijdrage aan Renkum
2021
1.468.000
77.784
8.050
0
2022
8.050
0
2023
2024
Voor niet gemeenschappelijke regelingen alleen 2021 invullen.
4. Beleidsmatige en financiële risico’s
4.1 Gekwantificeerde risico’s in relatie tot het weerstandsvermogen / risicobeperkende maatregelen
N.v.t.
4.2 Risicobeheersing (toezicht, advisering en invloed)
Stukken in het kader van de begrotingscyclus worden naar de gemeenten gestuurd. De Euregio-raad neemt daarover besluiten. De gemeente ontvangt de jaarverslagen van de Euregio.
5. Beoordeling en advies over de samenwerking
De samenwerking in Euregionaal verband werpt zijn vruchten af voor de Renkum, o.a. door deelname aan projecten zoals E-bus 2020 en het project op het gebied van biodiversiteit.
- Verbonden Partij BVO De Connectie (Intergemeentelijke uitvoeringsorganisatie)
1. Algemene informatie
Doel
Een belangrijke aanleiding voor de Gemeente Renkum om de bedrijfsvoeringsorganisatie De Connectie op te richten is dat door het samenwerken met de gemeenten Arnhem en Rheden we onze bestuurskracht kunnen vergroten. We gaan er vanuit dat door het bundelen van de uitvoeringstaken in De Connectie we (voorlopig) een zelfstandige gemeente kunnen blijven. De Connectie vermindert namelijk onze kwetsbaarheid op bedrijfsvoeringsgebied en levert minimaal dezelfde kwaliteit tegen minimaal 4 procent lagere kosten. Ook vergroot De Connectie de kansen voor medewerkers van de drie gemeenten, omdat zij bij de bedrijfsvoeringsorganisatie meer doorgroeimogelijkheden hebben.
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling, om precies te zijn een bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO).
Datum oprichting
1 maart 2016
Vestigingsplaats
Arnhem
Deelnemende partijen
Gemeenten Arnhem, Renkum en Rheden.
Belang Renkum
- De portefeuillehouders bedrijfsvoering van de drie gemeenten vormen het bestuur van De Connectie. De leden van het bestuur hebben ieder één stem. Besluiten worden bij gewone meerderheid van stemmen genomen, met uitzondering van een aantal specifiek in de gemeenschappelijke regeling genoemde situaties.
- Het financiële aandeel van de gemeente Renkum bedraagt (op basis van de meerjarenprogrammabegroting 2021-2024) 10,94%.
Vertegenwoordiging Renkum
Wethouder Leonie Rolink vertegenwoordigt Renkum in het bestuur van De Connectie.
Wat doet de verbonden partij voor Renkum
De Connectie voert voor ons de uitvoeringstaken behorende bij ICT, inkoop & aanbesteding, facilitaire zaken & frontoffice, documentaire informatievoorziening, personeels- & salarisadministratie, financiële administratie, verzekeringen, belastingen, basisregistraties en secretariaat.
2. Beleidsontwikkelingen en beleidsombuigingen met significante financiële relevantie
De belangrijkste voorwaarde voor het financiële succes van De Connectie is het harmoniseren van processen, het standaardiseren van de werkwijze en verregaande digitalisering.
3. Financiële gegevens
3.1 Financiële ontwikkelingen en ombuigingen
In 2020 is de evaluatie van de Connectie afgerond. Deze evaluatie heeft zich vooral gericht op de doelen die opgenomen zijn in het bedrijfsplan 2017 – 2020.
De evaluatie concludeert dat het doel uit het bedrijfsplan om het structurele kostenniveau 4% te laten dalen is gerealiseerd. De in de begroting van de Connectie opgenomen taakstellingen op ICT en Belastingen zijn niet gerealiseerd. De taakstelling op ICT is n.a.v. de onafhankelijke rapporten teruggedraaid. De hoge eisen aan informatiebeveiliging en de steeds grotere rol van informatisering en automatisering in het primaire proces leiden tot een autonome stijging van deze kosten waar rekening mee gehouden moet worden. Door het verder harmoniseren en standaardiseren van processen en systemen binnen de samenwerking wordt geprobeerd deze opwaartse druk te beperken.Momenteel wordt door de drie gemeenten en de Connectie samen gewerkt aan een toekomstvisie voor de Connectie dat de basis zal zijn voor het bedrijfsplan 2021-2025.
De aanbevelingen uit de evaluatie worden daarin meegenomen. Op basis hiervan zal in de meerjarenbegroting 2021 – 2025 de financiële vertaling worden gemaakt. Een belangrijke ontwikkeling hierbij is de wijziging van financieringsmethode. Die is vanaf de start gebaseerd op inputfinanciering maar zal naar verwachting worden gewijzigd in een outputfinanciering. Op die manier betaalt iedere gemeente naar de hoeveelheid die wordt afgenomen. Op dit moment wordt dit uitgewerkt en worden de (financiële) consequenties hiervan in beeld gebracht.3.2 Financieel overzicht
Jaar
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Bijdrage van Renkum
Bijdrage aan Renkum
2021
500.000
13.990.000
21.000
4.211.000
0
2022
183.000
10.590.000
21.000
4.196.000
0
2023
21.000
7.190.000
21.000
4.179.000
0
2024
21.000
4.420.000
21.000
4.117.000
0
De meerjarencijfers zijn afkomstig uit de meerjarenbegroting 2021-2024.
4. Beleidsmatige en financiële risico’s
4.1 Gekwantificeerde risico’s in relatie tot het weerstandsvermogen / risicobeperkende maatregelen
Binnen de Connectie vindt periodiek een inventarisatie plaats van de risico’s die zich kunnen voordoen. De Connectie heeft maar zeer beperkt beschikking over eigen weerstandscapaciteit. Wanneer risico’s zich daadwerkelijk voordoen, worden de gemeenten hiervoor aangesproken. De laatste risico-inventarisatie binnen De Connectie is uitgevoerd voor de Meerjarenbegroting 2021-2024. De geïnventariseerde risico’s tellen op tot een risicoscore van €4.988.000. De beschikbare weerstandscapaciteit bedraagt €1.862.000. Dit betekent dat de drie gemeenten aan de lat staan voor een risico van €3.126.000.
Daarnaast werkt De Connectie aan een systeem voor outputsturing en –verrekening. Deze nieuwe bekostigingssystematiek kan een herverdeling van de bijdragen van de drie gemeenten tot gevolg hebben.
4.2 Risicobeheersing (toezicht, advisering en invloed)
Afgelopen jaar heeft De Connectie belangrijke stappen gezet ten aanzien van de invulling van het risicomanagement. Zo heeft er een uitgebreide risico-inventarisatie plaatsgevonden. Waar nodig zijn aanvullende beheersmaatregelen genomen. De komende jaren gaat De Connectie verder met het door ontwikkelen van het risicomanagement door te investeren in het risicobewustzijn binnen de organisatie en het cyclisch en systematisch borgen van het risicomanagement.
5. Beoordeling en advies over de samenwerking
We adviseren om de samenwerking te continueren.
- Verbonden Partij Vervoersorganisatie Regio Arnhem Nijmegen (BVO DRAN)
1. Algemene informatie
Doel
Regionale samenwerking doelgroepenvervoer, aanvullend op OV
Rechtsvorm
Bedrijfsvoeringsorganisatie (Wgr)
Datum oprichting
2015
Vestigingsplaats
Arnhem
Deelnemende partijen
18 gemeenten regio Arnhem en Nijmegen
Belang Renkum
Bij reguliere besluiten vertegenwoordigt iedere gemeente 1 stem. Het belang van Renkum is dan 5%. Er geldt een escape procedure voor bijzondere situaties. In dat geval wordt gestemd op basis van (ongewogen) inwoner aantallen. De zeggenschap van Renkum is dan 4%.
Vertegenwoordiging Renkum
wethouder Leonie Rolink, bij vervanging wethouder Marinka Mulder
Wat doet de verbonden partij voor Renkum
AVAN verzorgt het vraagafhankelijk vervoer en het routevervoer. In zijn vergadering van 30 januari 2018 heeft het college besloten het leerlingenvervoer nog niet onder te brengen bij AVAN.
2. Beleidsontwikkelingen en beleidsombuigingen met significante financiële relevantie
Voor 2021 worden geen ontwikkelingen of ombuigingen met significatie financiële relevantie verwacht.
3. Financiële gegevens
3.1 Financiële ontwikkelingen en ombuigingen
Voor 2021 worden geen ontwikkelingen of ombuigingen met significatie financiële relevantie verwacht.
3.2 Financieel overzicht
Jaar
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Bijdrage van Renkum
Bijdrage aan Renkum
2021
0
0
0
921.295
0
2022
0
0
0
991.690
0
2023
0
0
0
1.065.096
0
2024
0
0
0
nb
0
Voor niet gemeenschappelijke regelingen alleen 2021 invullen.
De hierboven getoonde bedragen zijn inclusief we kosten voor het vervoer zelf die door onze inwoners met indicatie worden gemaakt. De kosten die door de BVO worden gemaakt bedragen hiervan ca 15% t.o.v. het budget bedrag 2020.
4. Beleidsmatige en financiële risico’s
4.1 Gekwantificeerde risico’s in relatie tot het weerstandsvermogen / risicobeperkende maatregelen
De regelingen die gebruik maken van het AVAN-systeem zijn open-einde-regelingen (Wmo, Jeugdwetvervoer). Dit betekent, dat de kosten kunnen oplopen, naarmate er meer vervoersvragen komen. De deelnemende gemeenten zijn voor hun inwoners verantwoordelijk voor de dekking van die kosten. Voor de Wmo is het risico van overschrijding op sociaal-recreatief vervoer ingeperkt, omdat we sinds begin 2019 met een kilometerplafond werken. In 2021 wordt naar aanvullende maatregelen gezocht.Voor Wmo-dagbesteding en Jeugdwetvervoer is dit niet mogelijk.
4.2 Risicobeheersing (toezicht, advisering en invloed)
zie hiervoor
5. Beoordeling en advies over de samenwerking
De samenwerking verloopt naar tevredenheid. advies is continueren van de samenwerking.