Doel
• Het vergroten van verkeersveiligheid; ambitie: we gaan voor de nul (verkeersslachtoffers)
• Het behouden van de bereikbaarheid
• Toegankelijk voor iedereen
• We stimuleren duurzame vormen van mobiliteit
Subdoelen
- Door het nemen van verkeersmaatregelen, communicatie en handhaven verbeteren we de verkeersveiligheid
- Het behouden van openbaar vervoersvoorzieningen (bus, trein, buurtbus, veerpont)
- Zorgen voor voldoende parkeer- en stallingsvoorzieningen
Reguliere activiteiten
Verkeersveiligheid
- Beveiligen spoorwegovergang Wolfheze en werken aan integrale toegang
- Lobbyen voor extra verkeershandhaving
- Verbeteren oversteekplaatsen (binnen projecten)
- Het inzetten van maatregelen gericht op verkeersgedrag, aansluiten bij landelijke en regionale acties.
Bereikbaarheid
- Meewerken aan een nieuwe regionale mobiliteitsvisie.
- Monitoren ontwikkelingen (Spoor-)wegennet
- Regionale afstemming wegwerkzaamheden en evenementen.
- Beperken verkeersoverlast
- Lobbyen voor aansluiting Kievitsdel op N225
Openbaar vervoer
- Adviseren in de regio over (o.a. lopende aanbesteding) openbaar vervoer
- Meewerken aan de komst van de E-bus, Valleilijn en Rijnlijn
Fiets
- Stimuleren gebruik Snelfietsroute (SFR) Arnhem - Wageningen
- Realisatie delen Snelfietsroute door provincie langs N225
- Voorbereiden uitbreiden SFR-netwerk (indien combinatie met beheer en onderhoud mogelijk is)
Parkeervoorzieningen
- Reguleren parkeren: bekijken of verlengen parkeerduur in blauwe zone Oosterbeek mogelijk is
- Mogelijk omzetten parkeerplaatsen naar fietsparkeerplaatsen
- Realiseren van laadpalen voor elektrische auto’s
Stimuleren duurzame vervoerwijzen
- Stimuleren gebruik van de fiets en thuiswerken.
- Stimuleren gezamenlijk gebruik van de fiets, openbaar vervoer en het gezamenlijk gebruik van auto's (deelauto's, carpoolen, bus-taxi).
- Voor elektrische auto's kijken we naar algemene plekken in de openbare ruimte en de mogelijkheden voor inwoners voor het laden op eigen terrein.
- We vragen de recreatieve sector in de promotie van onze dorpen te benadrukken dat we prima bereikbaar zijn per openbaar vervoer en fiets.
Specifieke activiteiten 2021
Spooronderdoorgang Wolfheze
De spooronderdoorgang is een groot project. In 2021 zal in de gemeenteraad besluitvorming moeten plaatsvinden over de spooronderdoorgang in Wolfheze met een beoogde realisatie vanaf 2024. Voorstellen zullen opgenomen worden in de Perspectiefnota 2021. Vooralsnog ontbreekt de dekking voor het gemeentelijke deel van € 3,45 - € 6,45 miljoen. Door de huidige financiële positie van de gemeente betekent dat er door de gemeente geen grote investeringen kunnen worden gedaan. Door de gemeente wordt momenteel financieel wel wat afgedekt: de inzet van de gemeentelijk projectleider en het explosievenonderzoek.
De gemeente is als wegbeheerder opdrachtgever aan ProRail en is daarmee risicodrager. Risico's dragen van een project van € 20 miljoen is voor onze gemeente niet mogelijk. Voor de aansluitende wegen valt dat onder regulier risico, maar het deel van de spooronderdoorgang is te risicovol. Het risico daarvoor zal bij het Rijk en de Provincie neergelegd moeten worden.
Verkeersveiligheid
Het Rijk heeft een subsidieprogramma ingesteld om de verkeersveiligheid te verbeteren. Op 1 juli 2020 hebben we hierop ingeschreven, waarbij kon worden mee gelift op wegenonderhoud, en waarvoor nog verkeersbudget was. De toetsing in die ronde is op basis van volgorde van binnenkomst. De uitslag hiervan verwachten we eind oktober.
De nieuwe ronden gaan op basis van risicocijfers. Er is geen verkeersbudget om de belangrijkste ongevalslocaties aan te pakken, er zal daarom alleen gekeken kunnen worden of voor groot onderhoudsprojecten subsidie aangevraagd kan worden.
Parkeren
De Parkeernota loopt tot 2020. Er is geen ruimte in de begroting om een nieuwe parkeernota op basis van bijbehorend onderzoek op te stellen.
Uitwerken Mobiliteitsplan
Het nieuwe Mobiliteitsplan geeft mogelijk aanleiding te starten met een verdere uitwerking en voorbereiding van projecten. De ambities op dit vlak hangen af van de financiële ruimte die beschikbaar gesteld wordt.
Metingen
In de omgevingswet komen er verplichtingen op het gebied van geluid en uitstoot. Hiervoor zijn gegevens nodig over het wegverkeer. Deze wegverkeergegevens kunnen we ook gebruiken voor het wegenonderhoud en bij bouwontwikkelingen. De lichtmasten geven meer mogelijkheden dan voorheen, we werken de combinatie met de nieuwe lichtmasten uit.
Beleidsindicatoren en kengetallen
Output | 2019 | 2020 | Doel |
---|---|---|---|
Aantal KM aangepakte fietspaden/straten | 11,2 | 1,4+ | |
Aantal VOP's / intelligente VOP's | 33/8 | 33/8 | 30/12 |
Aantal toegankelijke buurtbushaltes (18 cm) | 48 | +0 | 78 |
Aantal bushaltes 352 (HOV kwaliteit) | huidig | huidig | huidig |
Aantal bushaltes met fietsenstallingen (HOV) | 10 | +0 | alle |
Aantal openbare fietslaadpalen | 0 | 0 | |
Aantal openbare laadpalen (=laadpunten) in de openbare ruimte | 38 | 43 | - |
Aantal openbare laadpalen (=laadpunten) op niet openbaar terrein | onbekend | 8 | - |
Geregistreerde verkeersongevallen naar zwaarte | = jaar 2017 | = jaar 2019 | |
Uitsluitend materiële schade (%) | 84,5 | 92,2 (NL 85,9) | - |
Letsel (%) | 14,9 (NL 14,7) | 7,2 (NL 13,7) | 0 |
Dodelijke afloop (%) | 0,6 | 0,6 (NL 0,4) | 0 |
Wetgeving en gemeentelijk beleid
Wetgeving | Gemeentelijk beleid |
---|---|
Wegenverkeerswet 1994 (WvW) | GVVP 2010 (het Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan) |
Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) | MUP (Meerjaren UitvoeringsPlan) |
Parkeernota 2014-2020 |
Financiën
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Rekening 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |
Lasten | 449 | 674 | 630 | 589 | 580 | 520 |
Baten | 55 | 55 | 55 | 55 | 55 | 55 |
Saldo van baten en lasten | -394 | -619 | -575 | -534 | -524 | -465 |
Mutatie reserve | 21 | 28 | 27 | 26 | 25 | 23 |
Geraamd/gerealiseerde resultaat | -373 | -591 | -548 | -508 | -500 | -443 |