Doel
We zijn een betrouwbaar en professioneel openbaar bestuur: het is belangrijk dat inwoners weten wat zij van ons kunnen verwachten.
Reguliere activiteiten
- De raad legt contacten met inwoners en geeft ruimte aan hun ideeën door hen actief uit te nodigen voor Raadsontmoetingen.
- De raad geeft invulling aan zijn toezichthoudende taak door op een transparante wijze verantwoording af te leggen over raadsbesluiten en beleid.
Specifieke activiteiten 2021
Samenwerken aan goed bestuur
In 2021 werken we aan verduidelijking van wat we als griffie, college en raad onder goed bestuur verstaan, aan verduidelijking van onze rollen en verantwoordelijkheden daarin en hoe we daarin samenwerken. Daarbij helpt het ook te verhelderen hoe we inwonerparticipatie en democratische legitimering vormgeven in onze processen van beleids- en besluitvorming. Want de keuzes die we daarin maken hebben effect op de inzet die we vragen van inwoners, bestuurders en ambtenaren.
Een toekomstbestendig Renkum
Deze investering in de verbetering van onze bestuurscultuur is nodig maar neemt de aanhoudende kwetsbare financiële situatie en de grote onzekerheid waarmee elk toekomstperspectief op dit moment gepaard gaat, helaas niet weg. Daarom willen we ook samen met de Provincie onderzoeken welke mogelijkheden en onmogelijkheden er zijn, om de gemeente Renkum toekomstbestendig te organiseren. Dit onderzoek resulteert in scenario’s die voor het einde van deze raadsperiode van input kunnen dienen voor een volgende raadsperiode. Hiervoor nemen we geen middelen op maar willen we eerst met raad en Provincie Gelderland in gesprek.
Samenwerken aan goed bestuur
In 2021 werken we aan verduidelijking van wat we als griffie, college en raad onder goed bestuur verstaan, aan verduidelijking van onze rollen en verantwoordelijkheden daarin en hoe we daarin samenwerken. Daarbij helpt het ook te verhelderen hoe we inwonerparticipatie en democratische legitimering vormgeven in onze processen van beleids- en besluitvorming. Want de keuzes die we daarin maken hebben effect op de inzet die we vragen van inwoners, bestuurders en ambtenaren.
Een toekomstbestendig Renkum
Deze investering in de verbetering van onze bestuurscultuur is nodig maar neemt de aanhoudende kwetsbare financiële situatie en de grote onzekerheid waarmee elk toekomstperspectief op dit moment gepaard gaat, helaas niet weg. Daarom willen we ook samen met de Provincie onderzoeken welke mogelijkheden en onmogelijkheden er zijn, om de gemeente Renkum toekomstbestendig te organiseren. Dit onderzoek resulteert in scenario’s die voor het einde van deze raadsperiode van input kunnen dienen voor een volgende raadsperiode. Hiervoor nemen we geen middelen op maar willen we eerst met raad en Provincie Gelderland in gesprek.
Beleidsindicatoren en kengetallen
Output | ||
---|---|---|
Totaal aantal geplande raadsontmoetingen voor 2021 | 16 | |
Aantal geplande raadsontmoetingen in 2021 speciaal voor inwoners | 8 |
Wetgeving en gemeentelijk beleid
Wetgeving | Gemeentelijk beleid |
---|---|
Aangepast Reglement van orde voor de vergadering van de raad | Besturingsfilosofie Renkum |
Aangepaste Verordening op de raadcommissies | Notitie (Intergemeentelijke) Samenwerking Georganiseerd |
Verordening op de Rekenkamercommissie | Nota Burgerparticipatie |
Rapport Modernisering Vergaderstelsel | |
Spelregels Raadsontmoetingen |
Financiën
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Rekening 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |
Lasten | 1.307 | 1.314 | 1.319 | 1.269 | 1.219 | 1.219 |
Baten | ||||||
Saldo van baten en lasten | -1.307 | -1.314 | -1.319 | -1.269 | -1.219 | -1.219 |
Mutatie reserve | ||||||
Geraamd/gerealiseerde resultaat | -1.307 | -1.314 | -1.319 | -1.269 | -1.219 | -1.219 |