Doel
Ons aanbod en onze dienstverleningsprocessen zijn zo ingericht dat zij aansluiten bij de wensen, beleving en behoeften van inwoners en ondernemers.
Subdoelen:
- Klantgerichtheid/ gastvrijheid staat centraal in de contacten die inwoners en ondernemers hebben met onze gemeente.
- We bieden onze producten en diensten zoveel mogelijk digitaal aan, zodat onze inwoners en ondernemers zoveel mogelijk zaken op ieder gewenst tijdstip en locatie kunnen regelen.
- Daar waar in onze dienstverlening regels beperkend zijn, blijven we zoeken naar (andere) mogelijkheden.
Reguliere activiteiten
- Waarborgen van de kwaliteit van de persoonsgegevens, privacy en beveiliging volgens de gestelde wettelijke normen
- Verstrekken van producten en documenten zoals paspoorten, identiteitskaarten, rijbewijzen, uittreksels, briefadres en Verklaring omtrent gedrag
- Verwerken van verhuizingen, eerste vestiging uit buitenland, aangiften van geboortes, aangifte van overlijden
- Het sluiten huwelijken en geregistreerde partnerschappen
- Het organiseren van de verkiezingen, de verkiezingsuitslag en het verzorgen van de communicatie rondom de verkiezingen
- Verlenen van vergunningen wat betreft APV, bijzondere wetten, collectes, evenementen, drank en horeca, standplaatsen, en wapenverloven
- Handhaven
- Al onze inwoners en klanten worden tijdens de openingstijden van het gemeentehuis te woord staan, fysiek, per mail of per telefoon.
- Content advies en content beheer voor website, antwoordportaal, intranet en de schermen in de hal.
- Het geven van advies op het klantgerichter maken van zowel het proces als van de teksten op website, in brieven en dergelijke.
- Het uitbreiden en verbeteren van onze online dienstverlening.
- Onze (online) dienstverlening inwonersgericht inrichten
- Bodetaken "nieuwe stijl" afstemmen met Connectie en implementeren / borgen
Specifieke activiteiten 2021
Wettelijke verplichtingen:
- Wet digitale toegankelijkheid: Volgens de wet digitale overheid moeten websites een toegankelijkheidsverklaring hebben. Deze zijn in 2020 opgesteld. Niet alle content hoeft direct digitaal toegankelijk te zijn. In de verklaring staat welke maatregelen de organisatie neemt, inclusief een planning, om de website toegankelijk te maken en te houden. In 2021 worden volgens deze planning websites toegankelijk gemaakt.
- Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer: deze wet treedt 1-1-2021 in werking. Vervolgens moet de gemeente beginnen met het voorbereiden en implementeren van deze maatregelen.
- Uitvoering geven aan Landelijke Aanpak Adreskwaliteit
- Corona maatregelen treffen zodat de Tweede kamer verkiezingen op 17 maart 2021 veilig kunnen plaatsvinden.
Wet digitale toegankelijkheid
Op 23 sept. 2020 voldoen wij aan de wet digitale toegankelijkheid omdat wij een toegankelijkheidsverklaring hebben. Om daadwerkelijk te weten hoe wij er voor staan met de digitale toegankelijkheid laten wij www.Renkum.nl eind 2020 toetsen op de WCAG 2.1.AA eisen.
Op basis van de uitkomsten van dit onderzoek stellen we een plan van aanpak op voor het verbeteren van de digitale toegankelijkheid. Voor de uitvoering van het plan van aanpak zal externe expertise ingehuurd moeten worden. Hiervoor vragen wij extra € 33.000 aan in 2021.
Verbeteren van de dienstverlening
- Het content beheerplan maken en implementeren in de organisatie.
- Applicatie Portaal implementeren en verfijnen zodat werkzaamheden en dienstverlening verder gedigitaliseerd kunnen worden.
- Implementeren van een nieuwe telefooncentrale.
Beleidsindicatoren en kengetallen
Wij voldoen aan de modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer |
---|
Wij voldoen aan de wet digitale toegankelijkheid |
Er komen 7 nieuwe digitale diensten bij |
Uitvoering pilot aansluiting Berichten box mijnoverheid.nl heeft niet plaats gevonden |
Wetgeving en gemeentelijk beleid
Wetgeving | Gemeentelijk beleid |
---|---|
Wet digitale toegankelijkheid | Visie op dienstverlening |
Wetsvoorstel Modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer. | Servicenormen externe dienstverlening |
Financiën
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Rekening 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |
Lasten | 1.111 | 894 | 902 | 867 | 853 | 1.039 |
Baten | 451 | 332 | 364 | 337 | 305 | 533 |
Saldo van baten en lasten | -660 | -563 | -538 | -529 | -548 | -506 |
Mutatie reserve | ||||||
Geraamd/gerealiseerde resultaat | -660 | -563 | -538 | -529 | -548 | -506 |