Doel
Onze ambitie is dat we samen met inwoners, ondernemers en organisaties werken aan een Renkumse samenleving waarin iedereen optimaal kan samenleven. Dit doen we door aan te sluiten bij de verwachtingen, ontwikkelingen en vraagstukken in onze gemeente. Dat vraagt van de organisatie om continu alert te zijn op ontwikkelingen en te toetsen of de manier waarop wij onze doelen willen bereiken nog passend en meest effectief is. Deze strategie leidt tot een optimale inzet van middelen, het bereiken van organisatiedoelen en het borgen van de zelfstandigheid van de organisatie. Maar dit vraagt ook om het maken van keuzes en aanpassingsvermogen van de organisatie.
Deze werkwijze moet ons DNA worden waarbij gehandeld wordt vanuit mogelijkheden en passende oplossingen, we de kracht van de samenleving optimaal weten te benutten en zorgen dat zaken worden gerealiseerd zonder dit over te nemen.
Een belangrijke randvoorwaarde hierbij is dat onze bedrijfsvoering op orde is. Alleen vanuit een stabiele (financiële) basis kan de organisatie inspelen en meebewegen met veranderingen.
Reguliere activiteiten
- We zorgen voor een vitale organisatiecultuur en zijn een goede werkgever met aandacht voor de medewerker en het proces, waarin eenieder zijn verantwoordelijkheid neemt, opdrachten helder zijn, medewerkers wendbaar zijn en vanuit mogelijkheden kijken naar de vraagstukken die op hen afkomen, met ondersteunende processen die het gebruiksgemak vergroten;
- We weten de benodigde capaciteit en kwaliteit aan onze organisatie te binden;
- We zorgen voor financiële duurzaamheid door het voeren van verantwoord financieel beleid;
- We zorgen voor continuïteit voor onze dienstverlening door te zorgen dat onze processen en systemen op orde zijn en waar nodig de samenwerking met anderen op te zoeken;
- We digitaliseren om slimmer te werken, benutten data om betere dienstverlening te kunnen bieden en gaan zorgvuldig om met (privacygevoelige)informatie.
Specifieke activiteiten 2021
Organisatieontwikkeling
Om wendbaar te kunnen zijn op het aansluiten op initiatieven, nieuwe wet- en regelgeving en in samenwerkingsverbanden is het eerst nodig om de basis verder op orde te brengen, resultaat gerichter te werken, te investeren in medewerkers en tijd vrij te maken om te kunnen ontwikkelen. Dit vraagt keuzes maken, faseren en prioriteren.
Het huidige organisatieontwikkel-traject vraagt nog zeker twee jaar, de organisatie heeft hiervoor een routekaart opgesteld waarlangs gefaseerd verder wordt gebouwd aan de organisatie. De afgelopen periode lag de focus op het in control komen. De komende twee jaar zal de focus worden gelegd op het bouwen aan een vitale organisatie met goed werkgeverschap als belangrijkste speerpunt.
We ronden de activiteiten af vanuit de vier pijlers Leiderschap, Resultaatgerichtheid, in Control en Vitale organisatie. De thema's blijven onverminderd van belang voor de organisatie en komen voor de volgende fase van de organisatieontwikkeling terug in de vastgestelde waarden. Door deze waarden te vertalen naar bijbehorend gedrag en het dagelijkse werk wordt de nieuwe manier van werken ook daadwerkelijk ons nieuwe DNA.
Om als organisatie het reguliere werk, de noodzakelijke organisatieontwikkeling en de taakstellingen te kunnen realiseren is op onderdelen tijdelijk en deels structureel extra capaciteit nodig. In paragraaf 5 Bedrijfsvoering wordt dit verder toegelicht.
Voortzetting Basis op orde:
- processen op orde & optimaliseren: In 2020 is gestart met een project om verbeteringen in onze werkprocessen te bedenken én door te voeren. Dit project loopt door in 2021 en de implementatie van verbetervoorstellen zal geheel 2021 doorlopen;
- doorontwikkeling managementinformatie;
- benchmark uitvoeren Vensters op bedrijfsvoering/ dienstverlening;
- verder terugdringen van ons ziekteverzuim.
Goed werkgeverschap inclusief flexibele werkconcepten:
- organisatievisie uitdragen en de bijbehorende waarden doorvertalen in de organisatie met specifieke gedragswaarden per team;
- trainingsprogramma medewerkers gericht op de organisatiewaarden;
- strategisch personeelsbeleid incl. thuiswerkbeleid en strategische personeelsplanning;
- minimaal noodzakelijke maatregelen (arbotechnisch, modernisering) treffen t.a.v. de inrichting van de (thuis)werkplek en het faciliteren van medewerkers;
- investeren in de gesprekscyclus met medewerkers gericht op vitaliteit en ontwikkeling.
Wettelijke ontwikkelingen:
Wet elektronische publicaties
Op 1 januari 2021 treedt de Wet elektronische publicaties in werking. De wet houdt in, dat wettelijk verplichte bekendmakingen, mededelingen en kennisgevingen van (voorgenomen) besluiten in het officieel elektronisch publicatieblad DROP (www.overheid.nl) moeten worden gedaan. Uiterlijk eind 2021 moeten alle actuele beleidsregels van gemeente Renkum op overheid.nl zijn gepubliceerd.
Een gemeentebreed projectmatige aanpak wordt ondersteund met externe deskundigheid hiervoor wordt een budget van € 50.000 aangevraagd.
Wet open overheid (Woo)
De behandeling van het wetsvoorstel wordt na de zomer van 2020 verwacht. Als het wetsvoorstel wordt aangenomen zal de Woo waarschijnlijk in 2022 in werking treden. De jaren daarna moeten steeds meer soorten overheidsinformatie actief openbaar worden gemaakt. Omdat dit veel werk en aanpassing van systemen kost, gebeurt dit in kleine stapjes. Dit zal worden meegenomen in de perspectiefnota 2021
Beleidsindicatoren en kengetallen
Outcome | 2019 | Doel 2021 |
---|---|---|
Ziekteverzuimpercentages: | ||
Verzuim meer dan 365 dagen | 2,73 | *1,70 |
Verzuim 43-365 dagen (lang) | 3,20 | *2,80 |
Verzuim 8-42 dagen (middel) | 0,58 | 0,50 |
Verzuim 1-7 dagen (kort) | 0,74 | 0,65 |
* Doel afname in 2021 | ||
Medewerkersonderzoek | 2019 | Doel 2021 |
Werkplezier | 6,6 | 7,1 |
Bevlogenheid | 7,1 | 7,5 |
Werkgeverschap | 6,4 | 6,8 |
N.a.v. de resultaten worden ook onderstaande extra opgenomen | ||
Werkdruk | 5,1 | 6,0 |
Informatievoorziening & communicatie | 5,2 | 6,0 |
Loopbaanontwikkeling | 5,6 | 6,2 |
Wetgeving en gemeentelijk beleid
Wetgeving | Gemeentelijk beleid |
---|---|
Wet elektronische publicaties | Koersplan Renkum 2020 |
Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV). | Besturingsfilosofie Renkum |
Financiën
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Rekening 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |
Lasten | 11.771 | 12.661 | 11.966 | 11.567 | 11.292 | 11.262 |
Baten | 415 | 216 | 91 | 8 | 8 | 8 |
Saldo van baten en lasten | -11.357 | -12.446 | -11.875 | -11.559 | -11.284 | -11.254 |
Mutatie reserve | 354 | 237 | 97 | 65 | -7 | -32 |
Geraamd/gerealiseerde resultaat | -11.002 | -12.209 | -11.778 | -11.494 | -11.291 | -11.287 |