Begroting 2021-2024
portal

Paragrafen

2. Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Voor de inventarisatie van risico’s zijn de risico’s ingedeeld naar de programma’s in de jaarstukken. Niet alle risico’s zijn daadwerkelijk risico’s voor het weerstandsvermogen van de gemeente. Risico’s waarvoor reeds een voorziening, verzekering of bestemmingsreserve is gevormd, worden niet meegenomen in deze inventarisatie. Dit geldt ook voor risico’s waarvoor reeds in de projectbegroting c.q. de kostencalculatie een post onvoorzien is opgenomen.

Van de risico’s is beoordeeld:

  • of het een incidenteel (I) of structureel (S) risico betreft;
  • wat de kans is dat het risico zich voordoet op een schaal van 1 (zeer klein) tot 5 (zeer groot);
  • wat het financiële gevolg van het risico is van een schaal van 1 (€ 0 - € 25.000) tot 5 (meer dan €250.000);
  • de totale score door de kans te vermenigvuldiging met het financiële gevolg;
  • hoe het risico zich geeft ontwikkeld na de vorige rapportage (gestegen +; gelijkgebleven =; gedaald -/-)
  • met welk risicobedrag is gerekend voor 2021.

P

Risico

Omschrijving

I/S

Kans

Omvang

Score

Ontwikkeling

Bedrag 2021

1

Wmo en jeugdwet

Vraag kan hoger liggen dan de verwachte zorgconsumptie.
Taakstelling Sociaal domein kan niet worden gerealiseerd.

I

5

5

25

+

311.000

1

Doordecentralisatie Beschermd wonen

Financieel risico komt langs een ingroeipad van 10 jaar ten laste van de gemeente

S

5

5

25

+

Opbouw miv 2022

1

Inkomensvoorziening

In 2018 en 2019 is een bestandsdaling gerealiseerd die het grootste deel van de taakstelling voor 2021 heeft gehaald. De verwachting is een bescheiden stijging in 2020 door oplopende werkloosheid veroorzaakt door de Coronapandemie. Hiermee liggen we op koers om de geraamde ombuiging te realiseren. De mate waarin dit uiteindelijk realiseerbaar zal blijken is afhankelijk van de macro-economische ontwikkelingen, de lange termijn impact van de Coronapandemie en de mate waarin het macrobudget BUIG meebeweegt met deze ontwikkelingen.
De lasten van bijstand worden begroot op het toegekende rijksbudget plus het maximale eigen risico  voor de gemeente -/- de afgesproken effecten van de bestuursopdracht.

I

2

5

10

=

255.000

1

Bedrijfskredieten TOZO

Risico dat een deel van de verstrekte leningen niet invorderbaar is en het Rijk dit risico bij de gemeenten neerlegt.

I

3

5

15

+

129.000

2

Grondprojecten

Dit betreft twee risico’s:

  1. Niet terug verdienen boekwaarde niet in exploitatie genomen projecten. Dit speelt met name bij Doorwerth centrum;
  2. renterisico bij niet volgens planning realiseren van verwachte opbrengsten.

I

2

5

10

=

302.000

2

Wet kwaliteitsborging voor het bouwen

Voor nieuwe taken binnen de WKB kunnen geen leges worden geheven. Daarnaast kunnen bepaalde bouwleges niet meer opgelegd worden.

S

5

4

20

+

M.i.v. 2022

2

Verkeer

(Economische) ontwikkelingen als groei van het aantal voertuigen per huishouden, vergrijzing in de dorpen, modernisering van het wagenpark en het aantrekken van de aannemersmarkt zetten de verkeersveiligheid onder druk. Alleen  budget voor aanpassingen binnen groot onderhoud en reconstructie.

S

2

5

10

=

25.000

2

Bodemtaken

Risico dat overdracht van bodemtaken van provincie naar gemeente niet gepaard gaat met voldoende middelen.

S

3

4

12

+

M.i.v. 2022

2

Afvalverwijdering en -verwerking

Kosten en opbrengsten zijn afhankelijk van de mate waarin inwoners afval scheiden. Daarnaast kunnen de verwerkingstarieven van sommige afvalstromen gedurende het kalenderjaar wijzigen.  Wanneer dit afwijkt van de prognoses, komt dit ten laste / gunste van de voorziening.

S

5

4

20

=

150.000 tlv voorziening afvalstoffenheffing

2

Boombeheer

Verhoogd veiligheidsrisico en schade door achterstallig onderhoud, risico van takbreuk door boomziektes. Geld beschikbaar vanuit reserve.

I

5

5

25

=

0

2

Openbare verlichting

Additionele inkomsten zorgen voor een kostendekkende businesscase. Deze inkomsten zijn ingeschat op basis van reële aannamen en terughoudende berekeningen. Echter het blijft niet geheel te voorspellen welke effecten toekomstige ontwikkelingen daadwerkelijk hebben op de hoeveelheid additionele inkomsten.

S

2

5

10

=

0 (risico ontstaat vanaf 2024)

2

Landschap

Bestrijding invasieve exoten als Japanse Duizendknoop, Reuzenbereklauw en plaagsoorten als eikenprocessierups.

I

5

4

20

=

158.000

3

Connectie

Risico dat de gemeente wordt aangesproken voor risico’s bij de Connectie
Risico dat wijziging in bekostigingssystematiek leidt tot onvoorziene kaderwijzigingen

I/S

3

5

15

+

171.000
(+structureel risico miv 2022)

3

Gemeentelijke gebouwen

Onderhoud niet-kernareaal is niet ingecalculeerd in verband met voornemen tot verkoop. Renovatie kernareaal wordt onderdeel van het uitvoerinsgdeel vastgoedplan

I

5

5

25

=

225.000

F

Algemene uitkering

Omvang van de algemene uitkering is gekoppeld aan de uitgaven binnen de rijksbegroting. Risico is dat gemeentelijke uitgaven daar niet mee in de pas lopen. Voor 2020 en 2021 is dit risico niet aan de orde ivm bevriezing van het accres.
Risico van een uitname uit het gemeentefonds voor stijgende declaraties binnen het Btw-compensatiefonds.
Risico dat extra middelen voor jeugd niet structureel worden toegekend.
Risico dat de herijking van het gemeentefonds miv 2022 negatief uitvalt.

I/S

3

5

15

-/-

0 (risico’s miv 2022)

F

Toeristenbelasting

Risico dat het aantal overnachtingen afwijkt van de prognose.

I

2

5

10

+

100.000

F

Verruiming Btw-sportvrijstelling

Risico dat het btw-effect voor de gemeente hoger ligt dan de compensatie vanuit het rijk.

S

2

5

10

=

30.000

Overig

381.000

Totaal

2.087.000

Het totaal van de risicobedragen per programma is als volgt becijferd.

Risico’s
Bedragen x
€ 1.000

2020
Inc

2020
Str

2021
Inc

2021
Str

2022
Inc

2022
Str

2023
Inc

2023
Str

2024
Inc

2024
Str

Samenleving

0

0

729

49

960

225

1.394

0

987

0

Omgeving

45

0

529

78

34

245

34

0

34

74

Organisatie

28

0

490

0

61

75

69

0

69

0

Financiën

25

0

170

43

318

400

14

621

11

400

Totaal

97

0

1.918

169

1.372

945

1.511

621

1.101

474

Deze pagina is gebouwd op 11/02/2020 11:57:09 met de export van 11/02/2020 11:51:13